Thursday, May 7, 2009

iBu... maK... umMi... maMa...

assalammualaikum... 2nd post for 2day... mmg ak lost cket 2nite.. lgsg xde mood nk stdy. td bru dgr lagu yuni shara- sepi.. aduhai... rase sepi ttbe... sayu je.. ttbe ad lagu nowseeheart- duhai bonda... mule r tringat kt mak... dh lame xkol mak.. ad je tringat, tp xbrkesempatan slalunye.. ahhh.. alasan je sme 2... ble bace emel y amin forwardkn kt ak 2, mmg ak trsedar... btol... sgt2 btol emel 2... mak, maafkn org....thanx 4 everythng.. thanx sbb lahirkn org... thanx sbb bsarkn org.. thanx sbb didik org.. thanx sbb brsusah payah smpai org smpai kt tahap ni... thanx utk segalanye... kate amin, kakak die snggup mntak emel die smate2 nk forward emel 2... ble ak bace.. ak phm knape.... thanx amin... sbb ak rase emel 2 sgt bgs, so ak post kn kt blog ak.. thanx again...

Orang kata aku lahir dari perut mak..   
(bukan org kata...memang betul)
               

Bila dahaga, yang susukan aku.... mak                               
Bila lapar, yang suapkan aku....
 mak                                 
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..
 mak 

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak                           
Bila bangun tidur, aku cari....
 mak                                
Bila nangis, orang pertama yang datang ....
 mak                           
Bila nak bermanja, aku dekati....
 mak                               
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....
 mak

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak                           
Bila nakal, yang memarahi aku....
 mak                              
Bila merajuk, yang memujukku cuma....
 mak                            
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....
 mak

                    
Bila takut, yang tenangkan aku....
 mak                              
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....
 mak                            
Aku selalu teringatkan ....
 mak                                   
Bila sedih, aku mesti talipon....
 mak                               
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.... .
 mak                         
Bila bengang.. 
aku suka luah pada.. mak 

                             
Bila takut, aku selalu panggil... 
"mmaaakkkk! "                           
Bila sakit, orang paling risau adalah....
 mak                           
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....
 mak                           
Bila buat hal, yang marah aku dulu....
 mak                             
Bila ada masalah, yang paling risau..... 
mak                            
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni... 
mak           

Yang selalu masak makanan kegemaranku. ... mak                            
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....
 mak               
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....
 mak                     
Yang selalu berleter kat aku...
 mak                                 
Yang selalu puji aku....
 mak                                    
Yang selalu nasihat aku....
 mak                                   
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....
 mak       
               
 
Aku ada pasangan hidup sendiri....         
                         
 
Bila seronok, aku cari....
pasanganku                              
Bila sedih, aku cari....
 mak   
                                   
Bila berjaya, aku ceritakan pada....
pasanganku                          
Bila gagal, aku ceritakan pada.....
 mak       
                         
 
Bila bahagia, aku peluk erat....
pasanganku                             
Bila berduka, aku peluk erat....
 emakku   
                          

Bila nak bercuti, aku bawa.....pasanganku                            
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....
 mak   
                        
Bila sambut valentine..
Aku bagi hadiah pada pasangank                   
Bila sambut hari ibu...
aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
 
              

Selalu.. aku ingat pasanganku
   
Selalu..
mak ingat kat aku  
                                  
Bila-bila...
aku akan talipon pasanganku   
Entah bila...
aku nak talipon 
mak 
                              
Selalu...
aku belikan hadiah untuk pasanganku                          
Entah bila...
aku nak belikan hadiah untuk 
emak        
                  
Renungkan:   

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja.... bolehkah kau kirim wang untuk mak?        
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".
                 
Berderai air mata jika kita mendengarnya. .......  
   
                   
 
Tapi
kalau mak sudah tiada.....
 .....   
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT.....
         
 
  
Berapa ramai yang sanggup
   menyuapkan ibunya....   
berapa ramai yang sanggup
   mencuci muntah ibunya.....   
berapa ramai yang sanggup
   mengantikan lampin ibunya.....   
berapa ramai yang sanggup
   membersihkan najis ibunya...... .   
berapa ramai yang sanggup
   membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....     
berapa ramai yang sanggup
  berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....  

dan akhir sekali  berapa ramai yang   sembahyang JENAZAH ibunya...... .  


                              

6 comments:

nifi a.k.a beliamuda said...

semoga kita bukan seperti anak itu..

كتكوت said...

insyaAllah.. sbb 2 bgus pringatan2 cmni... supaya kte igt... seorg ibu bole jage ank y rmai tp xsmestinye ank y rmai bole jage ibunye ble ibu dorg dh tue...

MOHD ADHA MOHD ZAIN (ADHA ZAIN) said...

salam

jemput ke www.myadha.com

ADHA

aisyah ismail ♥ said...

sob sob~ (-_-)"

Amin Baek said...

waaa..byk nye nama aku..hehe

كتكوت said...

amin.. org fokus kt pengisian.. ko fokus kt name ko lak... isk3... pe nk jd ni?haha